Loggbok

PÅSKEN BÖRJAR LIDA MOT SITT SLUT

Efter en fullspäckad helg av massa doningar på båten börjar de allt för trötta och slitna grabbarna i Warskavi känna sig riktigt nöjda. 

del2
Från att börja helgen med att skotta snö... 

del1
... och sorterat allt bråte i hela båten... 

del3
... till helt nyoljad insida. Med högtalare och DC/AC-adapter med mera. Helgen har varit god mot oss och vi kan i stort sett segla av redan idag. 

bevis
Till och med Ludde behagades att hjälpa till den sista dagen... Antagligen för Romen var slut..! 

 

//Crewn på Warskavi af Gamleby

FÖRSTA PÅSKEN TILLSAMMANS

"Success always comes when preparation meets opportunity" - Henry Hartman

Från olika delar av den, för oss, enda kända världen valfärdade vi inför högtidernas plundringståg. Tillsammans, starka, enade och med gemensam kämparglöd inför vårrustning av vårat slagskepp, Warskavi af Gamleby. Ett otroligt trevligt möte då både Tobbe och Ludde aldrig tidigare satt en fot på Warskavi.. inte ett träben heller för den delen. Känslan kom som en skön vindpust på ett hav av stiltje. Det blir av. Det känns otroligt skönt att båten verkligen är så otroligt gigantisk och kommer kunna rymma mängder av sjörövare runt jorden. Helgen har bestått av rövarhistorier, dragit en rövarrunda in till det ökända piratnästet Västervik och självklart fixat en mängd med båten. Vi har fått vaxat, skottat snö, ordnat elektroniken, ordnat stereo för att slippa ha med papegoja, ordnat toaletten, oljat trädetaljer och gud vet vad... Men framför allt har vi påbörjat planeringen för våran galjonsfigur! 

Här nedan tänkte vi att vi för en gångs skull slänger upp några infångade ögonblick. 

1
Detta är alltså för första gången vi tillsammans är på båten Warskavi af Gamleby.

 2
När vi kom tog denna erfarne sjöfarare emot oss med glatt humör i ett mindre kul väder...

3
... Det började därför med att täcka båten för att inte bli helt dyngsura när vi arbetade i sittbrunnen! 

4
Ett av de största tidsbovarna var kabelhärva efter kabelhärva skulle lindas upp och ordnas. Som ni ser var det Simon som tog tag i detta först... Ludde försöker se sysselsatt ut. Med mobilen. Säkert Facebook! Tack för hjälpen! 

5
Tobbe och hans ständigt glada humör ville självklart inte vara sämre han så han tog genast tag i ett par sladdar! 

6
Det här med sladdar tror jag nog vi alla kan konstatera att det nog inte är Luddes starka sida. Men det fanns ju ingen Rom till hands så något skulle han ju ha i handen! 

7
Som ni ser så förstår ni nog vad som var viktigast med denna helg! 

8
Efter en lång helgs slitande tyckte vi att vi var värda lite kalla drycker och en stor saftig familjepizza! 

9
... Tyvärr missade två utav oss att informera Kapten om att det var lunch... Kölhalning nästa?10
Efter en lång stunds händigt arbetande i förpiken insåg Tobbe att solen tittat fram... 

11
... Något som Ludde insett sedan länge! "Man får inte vara dum.. då blir man Chef" eller vad säger man?

12
Hur som haver så har helgen gått mer än väl, trots stundtals  med snö(!), regn och stormiga vindar. Förhoppningsvis går klockan och dagarna snabbare än väntat så vi snart kommer iväg.... 

 

// Besättningen på Warskavi af Gamleby 

 

 

100 Dagar

"All things come to him who waits – provided he knows what he is waiting for." -Woodrow T. Wilson

Det känns inte allt för länge sedan vi satt och berättade rövarhistorier för varandra på östersjöns lugnt gungande hav. Då var det lite dryga tvåhundra solnedgångar kvar till avfärd. Nu är det hundra. Det är otroligt hur snabbt allt verkar gå. Stressen inför allt det sista som måste ordnas i samtligas hemmahamnar har påbörjas lite smått och vi har alla tre bestämt träff i Warskavi af Gamlebys och Kapten Simons hamn. Båten skall putsas, tjäras, målas och göras fin inför vårens sjösättning. Vårat, snudd på, Regalskepp har tidigare endast blivit beskådat av Simon och kommer således kännas som ett litet äventyr i sig självt för oss andra två.

Påsken kommer därför inte endast bestås utav skattletande, romdrickande och annat typiskt piratigt och häftigt, det kommer även vara en hel del jobb som skall hinnas med. Med en styrande hand kommer Kapten Simon styra oss andra två flitigt arbetande landkrabbor på en hård väg mot att bli hårdba sjöbusar. Först blir det, som alla väl känner till, en skopa mr.Miyagi - "wax on - wax off" . Kanske kan det få oss räddade mot andra pirater en dag? Tack Simon, smart tänkt! Alla vet vi att de asiatiska piraterna inte var att leka med!

Kartor har målats, planer har smidits, hela besättningen kommer vara samlad för att göra sydöstra Sverige osäkert. Västervik och Gamleby kommer aldrig vara sig det samma...

/ Quarter Master Grip

BÖRJAN PÅ NÅGOT NYTT

“To get through the hardest journey we need take only one step at a time, but we must keep on stepping” – kinesiskt ordspråk

Nu sitter man här. Det duggregnar lite lätt utanför kontorets, minst sagt, oputsade fönsterrutor. Det blåser. Man skulle kunna tro att det är höst. Det är det inte. Det är vinter. Förvisso den varmaste på över hundra år säger dom, men ändå inte tillräckligt varm eller exotiskt för att man ska kunna känna sig helt tillfredsställd med situationen. Samtidigt har jag fått ett lite lugnare sett att se på allt. Vi rör oss åt rätt håll. Vi har äntligen blivit ledda av vår hattprydde kapten på haven. Det märks att hatten är något som inger respekt både hos sin besättning som andra sjöfarare. Jag börjar mer och mer förstå Jack Sparrows ständiga jakt på sin egen, eller någon annans, hatt. Men så är han ju ändå Kapten han med.

Även fast nyårsplundringen, erövringar och upptäcksfärder under nyår inte riktigt blev som vi hade hoppats, att vi även stundvis tog till flykten, känns det ändå väldigt bra att få ha gjort något tillsammans. Känna på varandra när vi alla är kanske som värst, eller bäst för den delen. Fått känna att varandras dialekter inte är något som kommer få någon att begå myteri, eller för den delen kölhala någon annan.

Vi plundrade in det nya året tillsammans. 2012. Ett nytt år med nya möjligheter. En båt. En besättning. En dröm. Vi välkomnar det nya året med äventyrslystna själar! Vi ingick en pakt. Nästa år skålar vi tillsammans igen. Men då på vår egna båt, på en plats vi, än så länge, endast vågat drömma om...                              

 // Quarter Mastern med på tok för mycket tid till övers under kontorstid

NU BÄR DET AV!


“It’s only when we truly know and understand that we have limited time on earth and that we have no way of knowing when our time is up that we will begin to live each day to the fullest, as if it were the only one we had” - Elizabeth Kübler-Ross



Det var inte alls länge sedan jag, näst intill bokstavligt, snubblade över en hemsida. En hemsida som visade att, det jag så länge endast våga drömma om, inte var så avlägset ändå. Jag läste om äventyr, upplevelser, resor och bråk. Om en Kapten och hans besättning som med minimal budget och erfarenhet lyckades segla, paddla och bitvis gå på motor jorden runt. ”Det är möjligt. Det går. Jag ska iväg!” Det var allt jag kände. Mina ögon lös, som i extas, för varje ord jag läste. Varje ord tog mitt ett steg närmare.

Till detta hör att jag för så länge kan minnas alltid suttit med Tobias och drömt oss bort om detta. Att han, min käre vän och vapendragare, skulle vara svår att övertala trodde jag inte. Mycket riktigt så räckte det med att snabbt visa hemsidan och även hos honom skulle det gå upp en äventyrslystnad jag sällan skådat. Det var bara strax efter vi upptäckte en annan sjöfarare med samma dröm, men med något som vi bägge saknade, båt och kunskap. Med min initiativförmåga, Tobbes jakt- och fiskekunskaper samt vår nya Kapten Simons erfarenhet kände nog vi bägge två (förhoppningsvis alla tre) att vi kunde gå hur långt som helst.

Så nu är vi här, på denna hemsidan, och kommer få skriva om våra äventyr. . Jag ser fram emot sommaren och att vi nu mönstrat på båten; ”Warskavi af Gamleby”. En båt som jag säkerligen kommer till att både älska och stundvis hata...

//Quarter Master – Ludde Grip


Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go” - T. S. Eliot

IMG_8338
IMG_8340
IMG_8327

UPPSKJUTET, ÄNDRAT.....SLUT?

Hej där ute!

För någon vecka sedan beslöt jag mig för att skjuta upp resan, i skrivande stund så känns andra sidan jorden väldigt långt borta. Men jag är inte så nere som jag låter, visst hade jag mer än gärna seglat mot horisonten och sätt allt det man får se, men min besättningskamrat, bästa vän och så mycket mer fick så mycket motsättningar från sin familj att hon gav upp fighten. Tråkigt när sådant händer. Och svårt för mig att sätta mig in i situationen då mina föräldrar med släckt och vänner har stöttat mig fullt ut. Visst har de flesta varit oroliga, men aldrig har något förbjudit mig att leva mitt eget liv.

 

Ett sorgligt slut kanske, men båten finns fortfarande kvar, fullt utrustad och redo. Så en dag. Kanske nästa år så ger jag mig av. Jag tänker aldrig ge upp helt, och jag är inte den som fastnar i en ond cirkel.

 

Jag vill verkligen tacka alla som hjälpt mig såhär långt, ni har varit något högre för mig. Jag skulle aldrig ha blivit klar med båten och planerandet utan er hjälp!

Och till er få som motsätter sig tanken och kallar detta ett självmordsuppdrag. Så vill jag saga att med sunt förnuft blandat med lite äventurslusta så kommer man så mycket längre. I stället för att säga att något inte går, kolla innan då på hur många som har klarat det innan mig och hur de gjorde det. Jag vet att det finns många utav dem som klarat det galant utan att vara i närheten av mina bortskämda förutsättningar. Så att säga att något inte går alls, då måste jag påstå att man redan har fastnat och kommer aldrig utvecklas som person.

 

Som Planerna ser ut nu ska jag och min kvinna flyga oss neråt Kanarieöarna och lära oss konsten att surfa i 3 månader. Jag planerar att vinka av några som ska korsa Atlanten. Och njuta av lite äventyr på öarna. Sedan komma hem till kalla Svedala och försöka skaffa något jobb ett tag för att se vilka möjligheter som dyker upp. Och fortsätta segla kommer jag utan tvekan att göra. Och om inte annat så har jag en ofantligt robust båt för Östersjösegling. Lite för kittad kanske^^,

Något jag vill påpeka är, att jag lyckades modifiera i princip hela båten på 1.5 månad. Så den som vill kan verkligen lyckas med små medel. jag tänkte faktiskt även komplitera sidan för att visa hur jag tänkt och vilka saker jag faktiskt gjort på båten min kära.

 

Jag ger inte upp än! Så kämpa på du också

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FÖNSTER OCH VIKTIGA SMÅSAKER

Tjao!

IMG_8306
IMG_8308

IMG_8307

IMG_8310

 

Tillbaka från england, efter en hård övning. nu uppvilad och i gott mod! fram till typ igår:P

Nu känns det trögt, tiden går långsamt och många småproblem dyker upp på vägen:P men vi få väl se om det blir lyckat i slutet ändå! Nu de senaste veckorna så har jag ringt till lläkare om vaccin, och med försäkringsolag om reseförsäkringar, riktigt tråkigt göra som måste kryssas av. Snart närmar sig avfärd, och den här gossen har en lååång lista att bocka av innan tamparna lossas! men hittils har jag åtminstånde fixat det mest vessäntliga, så egentligen borde det gå att kasta loss redan nu utan några större missöden, men vill man leva lite enklare så förbereder man båten desto mer.

Fönster är ju ett av de roliga projekt jag ålakt mig just nu, och jag hade turen att få ett par skivor Makralon från Ak-Glas i västervik helt utan att öppna plånboken, det är jag mycket tacksam för. och vilket mattrial! Det går att slå en spik igenom (även om det tar ett tag) och kallbocka det utan att det spricker det minsta!

När det gäller rutorna så har jag gått till väga så att jag tryckt ut de gamla, mallat från insidan med en penna på det nya glaset (med skyddsplasten kvar på det nya glaset) och sedan lagt till 5cm till överlapp.  sågat och slipat till formen. Klickat på en lång bit butyltejp och sedan bultat fast rutona i skrovet. håller inte detta för en överbrytande våg i sidan, ja då blir det blött och jag en aning besviken.. Nu är jag ju fullt medveten om att det inte blev världens snyggaste jobb, men absolut så tror jag det blir funktionellt. det som är kvar att göra på dem nu är att sätta en fog med sikaflex runt om hela, så att det blir lite snyggare och tätare.

 

Ni måste ju förståss få höra om missödet ang rutorna och ett starkt tips till er som ska göra ett

liknande jobb. kolla väderprognosen! jag började när det va soligt, men det slutade med att en åskskur gled över båten då jag stod i garaget och slipade till rutorna, härliga mängder vatten som kan samlas på så kort tid i båten av att rutorna är borta:P men som allt annat det löste sig tillslut!

Just för tillfället känns ju modet hyffsat högt trots lite missöden, och avresedatumet borde la gå att hålla, nu gäller det bara att claes från smartroller kommer med resten av det som ska monteras så ser hon ut att klara världshaven!

hare gött! och jag ska försöka uppdatera lite oftare nu när läsarantalet ökar och det faktum att jag är hemma vid båten hela tiden! för nu är jag uppsagd från mitt jobb i flottan och allt börjar verkligen på allvar! lite smått ångest över det hela, men det är väl naturligt!

Ha det gött gott folk! så får ni snart se det färdiga resultatet!

//simon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

STRESS, LYCKA,  RUSTNING OCH DJÄVULSFÄRG

Hej!

Ni vet den där killen som har fått för sig att segla hela varvet runt vår kära planet? Jo Simon står i och jobbar på, söker sponsorer och fixar.

Och visst går det bra också! för vet ni vad. just denna dag så ligger skönheten åter och guppar på det oändliga vattnet som kan föra än var helst man vill bara man orkar. Med andra ord, hon är sjösatt^^

Jag är väl medveten om att många utav er som kanske kollar in här lite då och då börjar bli en aning besvikna, eftersom ni inte ser någon ny fröjd för ögonen så ofta. Problemet är väl egentligen att jag inte riktigt haft tiden att skriva något vettigt. Och vissa saker vet jag ver

IMG_8245 IMG_8242

IMG_8253IMG_8241

 

IMG_8258
IMG_8256 IMG_8261
IMG_8262 IMG_8281
   

kligen inte hur jag ska lägga fram:P Men en hel del har hänt sen senast!

Bror min var över på båten och hjälpte mig med toasystemet, med ny septitank osv, ett jobb som vi trodde skulle gå smidigt,koppla lite rör och skruva fast en tank, Lätt! det visade sig dock att man alltid är för optimistisk och 2 dagars jobb blir alltid 4, en del fattas här en skruv borde vara där, och så får man såga och trixa dit de nya man har framställt. Men ack så härligt när det är färdigt.

Ny bränsletank har jag också monterat, vilket jag blev riktigt nöjd med, fint resultat! men det kommer alltid en detalj som är kul att höra för vissa:P och det är att det aldrig går smärtfritt och att det alltid dyker upp ett problem. I det här fallet så var det den gamla plasttanken, till att börja med varför gör man den i plast!? de gör det hela så himla komplicerat, och varför placerar man den där:P egentligen är tanken ganska god att ha den i kölsvinet eftersom vikten blir lågt placerad. Men saken var den, försök att såga i något som inte har några kanter och är omslutet av väggar, det är ganska svårt. Anledningen till att börja med, är att tanken inte bara gick att lyfta rakt upp ur hålet man såg den i, eftersom de som konstruerat båten troligtvis har monterat dit tanken innan de monterat durken, lätt för dem, jobbigt för mig. trotts vinkelslip, kniv, såg plus alla möjliga sorters demoleringsverktyg så va det enkla jobbet svårt. Efter många timmars sågande, tänkande och blodiga händer så fick jag tillslut ut den! vilken lycka, och ingen i närheten att fira med:P

Man kan ju tro att historien var slut här, men ack nej, fler problem, uppgifter och lyckorus har flugit förbi de senaste veckorna! så låt mig berätta om den coola sponsorn, den spännande sjösättningen och färgen som måste vara korsad med djävulen.....

För någon vecka sedan så fick jag besök av en sponsor, till att börja med så är han otroligt generös, och för att peka på det så ska jag gå igenom en liten del av vad vi gjorde under en lördag. Claes som han heter, ska huvudsakligen sponsra mig med ett otroligt smart rullsystem för vanliga försegel med pistolhakar. detta medför att man kan få tag i försegel mycket enklare och har fördelen att kunna rulla in dem. Dagen vacker som den var, började med att vi kollade lite på båten och han öste tips över mig. Tror aldrig jag lärt mig så mycket på en dag, allt från att laga vajrar till att täta läckor och förebygga skador. Utöver alla tips så var han även där för att mäta och diskutera hur han skulle konstruera en targabåge, en stor fin peke (för landstigning, delfinskådning och ett extra förstag) och ett antal maststeg. enligt mig är detta helt kopiöst stort, härligt att det finns sådana personer alltså! Man blir så mycket gladare och mer taggad! Om ni är intresserade av hans rullfocksanordning så finns det en länk till hans hemsida när den är klar på varje logga med smartroller eller här. dagen flöt på och när vi fått oss en uppfattning av båten så åkte vi och diskuterade över en fika. Åkte tillbaka till båten och mätte för allt som behövdes. Sedan innan han åkte hem så blev det en bit mat. och just det, med hem menas Helsingborg, det va alltså en bit han åkte, mellan lilla Gamleby och Helsingborg.

En vecka eller så mitt i mellan allt detta någonstanns, så vaxade jag båten och oljade alla luckor och grabbräcken, härligt tacksamt arbete eftersom det blir så otroligt mycket bättre!

Och så till sist så kommer vi till denna dag, eller egentligen gårdagen. Utan att måla upp det vackert och med en massa fina ord så sög den hårt! Till att börja med så hade jag problem med att få tag i rätt bottenfärg, för den var slut överallt. och när jag väl fick tag i den så visade det sig att den gamla (självpolerande lös färg, kan nästan liknas med hur en röd gammal ladugård färgar av sig) va tvungen att avlägsnas helt innan den nya skulle målas på. Detta innebar att det bara var att sätta igång att skrapa, slipa och färga kroppen blå som smurfar. men när solen väl började närma sig trädtopparna så va färgen på plats. Nu är jag så trött på blå färg att jag helst vill slippa se det på ett tag, och vad beträffar sjösättningen så gick allt smidigt och motorn den startade tillslut med ny tank och allt, Halleluja!

Nu ska jag iväg i en månad och tjäna pengar, sedan blir det en månads maraton med att montera utr, hoppas jag hinner, annars får vi väl segla lite senare. Inget fel med det.

Ha det gott! Nu ska jag sova, och i morgon ska jag städa båten!

 

//Kapten Uldén vid gåsfjädern.....

Subcategories