Loggbok

WARSKAVI TRÄFFFAR VÄNNER
 
"Behind every captain, there's a crew. Sure, some of you are as ugly as a sea cucumber, some of you are closer to being a chair or coat rack than a pirate, and some of you are fish I've just dressed up in a hat..." - En pirat i en film en gång 
 
Det var allt för länge sedan vi sågs senast. Så tänker nog både vi och ni som läser. Vi är otroligt dåliga på att hitta internet och tillgång till tid för att lägga upp mer. Det kommer. Vi ber bara om mer tid. Sedan senast har vi sprungit in i en Svensk båt, Retro Balloon och en norsk båt, Nirvana som vi har seglat och umgåts med mer än vi kanske trodde var möjligt.
 
Just nu ligger vi i Lissabon och lever så gott vi bara kan. Inte nog med att det är en huvudstad så har vi också fått tillgånt till våran första paying crew. Stefan. Tobias pappa. Det är mer än otroligt trevligt att vara fler på båten. Imorgon åker vi vidare mot Sines för att sedan åka mot Lagos. Vi har konstaterat nu med oroligheter i Marocko att vi istället för att åka dit tar det lugnt och skippar det. Tar det som det kommer och rör oss sakta men säkert mot Kanarieöarna.
 
Det har varit otroligt kul för oss alla att få träffa mer folk och få äta bland annat en kräftskiva och ta det lite lugnt för en gångs skull. Det är sällan vi fått uppleva att bara ta det lugnt. Skönt,.
 
Vi vet att vi har varit dåliga med updateringar. Men utöver att vi träffat Nirvana och Retro Balloon är det inte så mycket som har hänt. Mer än att vi har rört oss vidare mot vårat mål. Att komma vidare. Att komma västerut. Att komma över den stora pölen!
 
Utöver det så ligger det nästa 160 nya bilder uppe. Kolla och njut.
 
Puss från Warskavi!!
TIPS #1
 
Det behövs inte mycket. Men en sån här i en storlek som passar alla kan rädda vilket nattpass som helst när det är lite ruskigare väder eller lite kallare. Vi har en. Tobbes far gav Tobbe. Denna har används varm. Många gånger så att vi missat hur länge man egentligen behövt sitta på nattvakten och myst sig i timmar för det varit så varmt. Väl investerade pengar kan vi tro om vi hade betalt för den! Men vi älskar den!
 
En stycke flytoverall. Varm och otroligt najs! Ska tydligen flyta också!
 
Tips
 
//Warskavi with love and thick outfits!

TIPS #1

TRASIG RORKULT

"Promises and pie crust are made to be broken" - Jonathan Swift
 
Det är inte så att vi inte ville ligga kvar i Viviero men allt har sin tid och vi kände att det var dags att röra oss vidare. Vindarna viskade att det var dags och vi var nog helt rätt ute i tiden.
Vi satte fart västerut mot La Coruña, en etapp som gick snabbt som attans och inte längre än en dag. Så fel kan vi alltså inte ha varit över Biscaya ändå. Skönt. Väl här träffade vi snart välbekanta ansikten (eller i detta fallet, båt). Lars och hans gigantiska båt låg och såg så där stor ut som den bara kan. Kul med lite folk man känner i alla fall. Å andra sidan tog det inte lång tid innan vi blev inbjudna på en festande Katamaran 75meter bort. Dem hade festat i många dagar innan vi kom och fortsätter säkerligen fortfarande. Trevligt folk men hade kanske till och med för oss lite väl mycket party. Vi gjorde våran grej, var över hos dem lite men upptäckte till mestadels staden!
 
Vi blev inte långvariga där utan gled med vindarna i 6-9knop mot sydligare bredgrader. Vi lyckades med en dagsetapp på dryga 70distans till en liten stad (mja, by kanske) vid namn Muxia. Trevligt men inte allt för mycket att utforska här. Utöver ett möte med en tvärhand hög dam som kallade oss tre svenska änglar, tog en bild med oss och sedan tryckte in sin (vad vi tror?) dotter emellan och tog ett till, så hände där ingenting.
 
Vi valde att redan dagen efter åka vidare mot Bayona. Allt verkade gå hur bra som helst, hastighetsrekord och riktigt Online Pokies fin segling... Sen kom Ludde på och han lyckades hela 10distans medan Simon lyckades 25. Tobbe efter Ludde klarade som Simon. Ludde hävdar fortfarande att det berodde på ingen vind. De övriga tvekar. Hur som kom de in på dryga 15 distans kvar när rorkulten spricker i mässingsfästet och vi kan lätt konstatera att en större stad med verkstad än Bayona är att föredra. Ödet förde oss till Vigo. Till en liten marina som ser skitdyr ut. Det var den. 29 Euro för en natt. Det grämde oss lite. Speciellt när det nya fästet dessutom skulle gå på 70 Euro. 29 Euro natten var lite mäktigt. 70 Euro för nya delar var hur bra investerat som helst, peppar peppar. Däremot kom det ett trevligt par från Wales som utfodrade oss med ca; 18l bensin och två påsar mat. Tack för det. Helt plötsigt var inte denna vistelsen så dyr längre. De måste trott att vi inte kan segla och ser taniga ut. Sicken nitlott för dem. Vegan går ju på Diesel!
 
Nu är det dags för kvällsmat efter en dags hårt arbetande i Vigo. Vi lyckades komma över 3kilo kött för 10 Euro. Tyckte vi lät fint! Det blir det nu!
 
SAM 0423
Alla sjörövare behöver ett bra bibleotek!
SAM 0434
Slingerkojerna blev kalasbra och hållbara. Kostade totalt ca; 30sek + lite krokar vi hade liggandes! BUDGET!
 
SAM 0446
Halvvägs genom dagen ordnades det till ordentlig lunchfest!
 
SAM 0449
Nytt, borstat och rostfritt. I dare you wind att försöka knäcka detta! .... ehm... Ta i trä...
 
SAM 0450
Morgondagen blir det till att börja på att ankra istället för marinor. Det firas genom att ordna med Jollen. Pumpen är pajj, vi lånade en! mer att sätta på to-do-listan!
 
// Warskavi

WARSKAVI BISCAYA 1-0

"nada hay más surreal que la realidad" - Salvador Deli (Vi misstänker att han syftar på Naseiro festivalen)

Det var inte långt efter vårt senaste inlägg vi begav oss ut mot vårt äventyr över Biscaya. Motor fick det bli. Eller Järngenua som vi mer börjat kalla det. Vi kunde inte längta mer efter att komma över så vi kunnat sluta gå på motor. Underbart var det att lämna hamnen i Brest.

De två första dagarna gjorde vi inget mer än att glida för motor, sakta men säkert. Under kvällen dag 2, under vår kvällsliga filmtitt började vi märka av att vågorna blev större och större och vi började ana att vi inte skulle ha diesel för att klara oss hela vägen. Ner mer järngenuan och uppp med fock och storsegel och vi började kämpa oss mott större och större vågor. Sen kom Regnet. Självklart. När vi satt där, varandras pass efter varandras pass kunde vi i alla fall konstatera att både regnet och vågorna som stänkte upp i ansiktena var varmt och att vi inte hade så långt kvar.

Mitt i natten fick vi däremot problem med ena förseglet som snorde in sig i ett fall och vi fick gå upp alla tre på däck i fyra meters vågor (2meter om man mäter från mitten på vågon. Take your pick). Det vart blött och tog tid. Sen när vi skulle fixa till det andra förseglet strulade det lite också. Note to selves, ordna innan bäcksvärta och kraftigare vindar.

Sen var det bara segla på, det var mörkt och det blev högre vågor, det blev blötare självklart också. Både i och utanför båten. Men inget allvarligt. Men som om vi inte stött på allt så dog all navigation och vi fick leta efter alla möjliga sätt att leta efter vår position. Simons mobil med inbyggd GPS samt minnen och snabb check på den ankommande bergsväggen fick oss att inse att enklast var inte att ta oss till La Coroña, utan gå in i Viviero. Det gjorde vi också.

Här har vi legat sedan dess och är glada över att ha fått uppleva allt gott Biscaya har att erbjuda och kan också för första gången sedan avfärd känna att vi kan börja ta det lite lugnt. Fredag verkar det som om vi går vidare härifrån till La Coroña där vi hoppas på att få möta upp lite vänner vi träffat sedan tidigare. Annars får vi jobba ikapp dem helt enkelt.

Nu skall vi återgå till våra gratistapas.... tjoflöjt!

//WarskaviCrewn

BÅTEN LÄCKER!

"Beware of little expenses - A small leak will sink a great ship" - Benjamin Franklin

Det tog inte allt för lång tid innan vi kände att vi kunde Cherbourg utan och innan och kände att nu var det dags att ta oss vidare. Nya upptäckter väntar i horisonten. Det är ju bara det där med att vi ska flänga upp lite segel. Sagt och gjort. Sakta med säkert gick vi mot Guernsey. Vi hade fått höra att där skulle allt vara billigt och bra. Dåligt med moms. Så fort vi blev välkomna av en yngre herre som ville ha betalt på direkten insåg vi att, det än så länge, är den dyraste hamnen vi legat i . De verkade dessutom ha björnkoll på båtarna i hamnarna så att vara pirater och försöka komma undan var bara att glömma.

Vi har lite av en rutin vi försöker tillämpa så fort vi anlöper till hamn;
1) vi lägger till och ser till att båten inte åker iväg utan oss.
2) vi tar och kollar hamnkontor/duschar/toaletter
3) snabb rundtur och kollar det närmaste.
4) köper lite gottigheter
5) LÅNGPROMENAD

Likaså denna gång. Vi hade lite vi skulle behövt fixat med båten, men eftersom att ALLT var otroligt mycket dyrare än någonstan innan så valde vi att inte köpa något speciellt alls. Lite mat och gott att dricka. Då vi hade en smärre halvhård överfart till Guernsey valde Kaptenen att stanna hemma och läsa och ta det lugnt inför morgondagen. Ludde och Tobbe bestämde sig för att försöka ta sig upp på en mur de spanat in tidigare under dagen. Perfekt utsikt och filosofera lite över några bira. Detta insåg de snart att det skulle bli svårare än de trodde när det var hundar på andra sidan muren som inte ville ha besök. Tack och hej sa dem och gick vidare. Det här med att vara pirater är inte alltid lätt, vad piratar man på en ö? Vi hittade ett majsfält. Tack för den. 10 majskolvar plundrade. Sen sprang de både kamraterna vidare. Hamnade i en annan "stad". Fairmaine, och ortens lokala taverna. Där fick de senare guide ner till stan igen då dem gått i 4h dit med tydligen skulle det bara ta 10min tillbaka. Tack för den! Där träffade vi massa folk som var på väg hem från krogar och annat som kom förbi dagen efter på lite besök. Det var kul att prata lite med några andra än bara mellan oss varandra. Inte för att det är något fel med det. Men nya historier är ju alltid nya historier. Marc, Jason och Paula. Kul som sagt!

Därefter sedan så började vi kolla sjökort och funderade på när vi skulle gå ut ur hamnen. Vi såg att det stod något med "Sill" på sjökortet. Ovetande om vad det betydde försökte vi ta oss ut ur hamnen! BAM! Så gick vi på grund. För tredje gången. de tidigare två var dock bara på sandbankar så de räknas knappt (Kaptenen alla tre gånger värt att tilläggas!). Sill betyder alltså kant kunde vi sedan konstatera. Hade vi dessutom kollat lite extra hade vi sett att vattennivån ner till "sillen" var 80cm. Kul när vi har en båt med djup på 120cm. Det var bara att åka tillbaka till bryggan och invänta bättre tider. Regnet kom och då kände vi att det var dags.

Ut åkte vi och satte fart mot Brest. Sista stoppet innan Biscaya. Här ligger vi nu efter en minsan hård seglats på 3dagar. Något vi hade räknat med bara skulle ta 1,5... Det där med att räkna på saker är tydligen inte vår starka sida. Det jobbar vi på och vi kommer ju fram alltid i alla fall. Vi insåg också att vi tar in vatten någonstans ifrån. Dels den gamla läckan i förpiken som alltid varit där, men nu vart det otroligt mycket vatten över hela golvet i båten. Det var bara bita ihop och komma fram så vi kunde börja kika på allt. Nu är vi i stort sett klara med allt som behövs för att vi skall känna oss redo för Biscaya. Tisdag förväntar vi oss att åka härifrån.

Det vi fått gjort är;
1) Halktejp på en del utsatta ytor runt om båten
2) satt knaper för skotet till bommen då råttorna på fiolblocken flygit bort i en hårt jipp - budgetstyle!
3) tätat som tokar allt vi kan tänka oss läcka runt om båten - Inte snyggt men torrt!
4) Sorterat allt bråte i båten - igen!
5) Tvättat  - Första gången sedan avfärd!
6) Fixat mastlanternan - igen
7) fixat nya skot till focken - Längre för att det skall sluta hamna i vatten jämt.
8) säkert mer...

Vi träffade även en norrmann vid namn Lars, eller om det var Leif, och hans båt på dryga 24m . Den var snudd på i vår storlek. Han bjöd in på grillat och Simon fick tillslut sin efterlängtade biff. Otroligt trevlig. Satt ett annat Svenskt par där när vi dök upp. Lotta och hennes karl med namn vi inte kommer ihåg. Trist. Han var trevlig och bjöd på tips om sevärda hamnar och ankringsplatser! Vi slutade att gå ut till den lokala marinkrogen och försökte träffa folk. Det gick jättebra. Men ingen kunde Engelska och vi har inte lärt oss franska. Efter teckenspråk och många tappra försök senare gick vi till vårt flytande hem och la oss. Idag har vi fixat och donat.

Imorrn blir det nog playan och tisdag verkar vara dagen B, Biscaya!

P1010357
Det var en blöt överfart från Guernsey till Brest. Här torkas det och tätas för fullan muggar

P1010378
Ludde försöker byta skoten. Pollygripen fick komma fram och det tog evigheter. Men det är bytt nu i alla fall!

P1010376
Simon ville ha en ny profilbild till facebook så vi hissade upp han i masten. Väl där fixade han mastlanternan också.

P1010358
Kvällen avslutades på Norska båten. Den lilla. Den vi berättade om. Vi är inte avundsjuka alls...

P1010365
I Brest är det många som tycker om att segla. Vi misstänker att det kan ha varit någon slags tävling.

P1010366
Båttenmålning på G. Mer och mer vanligt att vänta ut tidvattnet och ställe båten på detta vis. Smart.

P1010381
Lite bättre bild på den lilla båten, Norge vet hur man ska göra om man ska göra det!

 

Det var nog allt för oss just nu. Nästa gång vi skriver är vi i Portugal. Nya äventyr väntar där. Vi förväntas köpa varsin begagnad surfbräda och bli piratande surfare. Den ni!

 

Puss och smek - Crew de la Warskavi

KAPTENEN ARRESTERAD!
 
Efter vi lämnat hamn i Boulogne gick vi sakta med säkert mot Cherbourg. Det gick bra. Inga större överraskningar där. Vi hittade en hemsida; www.previmer.org som fick hjälpa oss med strömmar och annat. Den kan vi tipsa om. Utöver det så la vi till och fick genast gå och betala hamnavgift då några töser med på tok för trevlig attityd vilket gjorde det snudd på omöjligt att pirata denna hamn. Vi hoppas på att våra endast en dagar betalda dagar borde räcka för samtliga dagar vi tänkt ligga här. Vi åker imorgon vidare mot nästa mål. Guersney. Vi missade Helgoland så detta får bli vår revanch!
 
Vi träffade även Tommy och Mona-Lisa på deras båt under gårdagen där vi utbytte rövarhistorier och en och en annan skål. www.seglarresan.se för att följa dem på deras äventyr. De har lite problem med autopiloten deras så dem blir nog kvar här lite längre men vi möts nog upp igen inför biscaya misstänker vi.
 
Annars lyckades vi, under gårdagen, inta en kyrka för att vara med på en ordentlig fransk gudstjänst. Som alltid har vi en förmåga att hamna i Mariakyrkor, likadant även denna gång. Inget fel med det! Vi kom alla att tänka på följande psalm.
 
 
"Eternal Father, strong to save,
Whose arm hath bound the restless wave,
Who biddest the mighty ocean deep
Its own appointed limits keep;
Oh, hear us when we cry to Thee,
For those in peril on the sea!
 
 
O Christ! Whose voice the waters heard
And hushed their raging at Thy Word,
Who walked on the foaming deep,
And calm amidst its rage didst sleep;
Oh, hear us when we cry to Thee,
For those in peril on the sea!
 
 
Most Holy Spirit! Who didst brood
Upon the chaos dark and rude,
And bid its angry tumult cease,
And give, for wild confusion, peace;
Oh, hear us when we cry to Thee,
For those in peril on the sea!
 
 
O Trinity of love and power!
Our family shield in danger’s hour;
From rock and tempest, fire and foe,
Protect us wheresoever we go;
Thus evermore shall rise to Thee
Glad hymns of praise from land and sea"



Tills nästa gång kommer det säkerligen upp lite bilder också!
 
 
 

TIPS #1

Efter att ha haft en otrolig tur med fisket. I alla fall Makrill än så länge tänkte vi att vi skulle ta och dela med oss lite av vad vi fått erfara.

Ligger ni runt 2-3knop, släng ut ett par hecklor med ett lite tyngre sänke bakom så är det en mindre garanti på att ni äter makrill en hel dag sedan. Det är vad vi fått erfara. På runt 1 timme har vi har nog med makrill för att äta både till lunch och middag dagen efter och fortfarande inte orka äta upp allt. Detta har fungerat fint för oss sedan Varberg hela vägen till dit vi är nu. När vi väl har gjort "rätt" fart.

Makrill
Här, efter 10 min fiskande, 4 fina makrillar på en och samma gång.

Dagens_fngst
Totalt, 25 min fiskande.

Hoppas det kan hjälpa!

// Warskavi

WARSKAVI MYTHBUSTERS

"Det var då ett jaekla skit! Vart läcker det ifrån? - Kapten Simon om sin koj i förpiken

Det var tidig morgon i den lilla hamnstaden Scheveningen när våra tre sjörövare sakta med säkert vaknade till ljudet av Kaptenens stilla larm på mobilen.
Scheveningen som också ligger "hand i hand" med staden Den Haag hade varit tillhåll ett par dagar för de tre sjöbusarna. Dem blev kvar en natt till, en natt längre
än väntat. Men det var värt att få ligga och bara trycka i hamn en dag till. Vila lite innan nästa färd. Dels för att ladda batterierna men också lite stilla förberedelser
med the yachtmans bible, 2008 års utgåva. En bibel som de fått i gåva från en svensktalande amerikansk pirat vid namn Steve. En bra man med många tips
och ideér och som gett dem mer än dem kanske först trott. De väntade ut regnet, fick strömmarna med sig och kastade loss. Glada med vetskapen om att ytterligare en hamn
missat att få in avgifter för dagar dem legat förtöjda utan att öppna penningpungarna för att bli av med mer guldmynt. Färden tog de tre vännerna och vapendragarna mer söderut mot Belgien. Ett land de flesta endast hört mindre bra saker om och som de aldra flesta, inte minst mest fruktade pirater, undviker. Inte avskräckte det besättningen på skönheten Warskavi. Att det inte finns något alls där att hämta, inga städer att plundra, inga tavernor att besöka och inga stora jaktmarker för att få tag i mer proviant skulle visa sig vara en myt. En myt våra sjörövare snart skulle motbevisa!

Det var här deras navigatör, kartläsare och vän, Tobias gjorde något utav de grövre misstagen i mannaminne. Något som förvisso slutade otroligt lyckligt och till att Belgien
numera ses som ett av de bättre resmålen än så länge på deras resa. Efter ha färdats på de lugnaste av vatten, förvisso mot vinden, hamnade galjonskeppet Warskavi i Zeebrugge.
En stad utanför Brugge. Tobias i form av kartläsare gjorde klart för resten av besättningen att Brugge var Belgiska för Bryssel tyckte att vi skulle ta oss dit. Det finns ju otroligt
mycket kul att se där. Säkert. Från Zeebrugge (hamnstaden till Bryssel) till Bryssel (Brugge) går det ett så kallat; tåg. Detta, så kallade tåg, skulle ta 1/3 timglas innan man kommer
fram och skulle inte kosta många guldmynt. De både andra sjöfararna Ludde och Simon lyssnade med stora öron på sin kamrat Tobias om vart dem var på väg. De följde honom tätt i spåren.
Det var inte långt där efter när de gått omkring dem insåg att Bryssel var en stad fast i det förflutna. De hade nästan kommit tillbaka till samma tid som de riktigt stora piraterna levde, Jack sparrow, Blackbeard och dem dära.. ehm.. andra. I alla fall till synen av det. Det var då dem alla tre började inse att det kanske inte alls är samma sak, Bryssel och Brugge. Det var när de såg en uppsatt skylt mot Bryssel med 89 efteråt, "Bryssel 89" dem insåg att Kartläsaren lett dem fel. Inte gjorde dem speciellt stora miner för det utan tackade Tobias för att i alla fall fört dem på en otroligt trevlig äventyrsfärd. Bra ställe och dem kan nog alla konstatera att Brugge är ett resmål värt att besöka i Belgien.

För att ta igen sitt misstag så tog Tobias upp allt vad som hade med båten att göra när de andra två insjuknade i sjösjuka mot nästa stad. Navigation, styra, laga mat och allt i anda av en
redig Sjökapten. I halvdan vind och tråkiga vågor tog dem sig till Dunkerque. En stad, mindre än man kan tro och med betydligt mindre saker att göra än i Belgien. Dem valde att göra staden osäker ändå. På med de finaste av smycken och på med sjalar. Här skulle Sjörövas! Efter två dagar med dålig vind på havet och två betydligt mycket trevligare kvällar i Dunkerque än på havet var det dags att ta sig vidare. En sträcka dem trodde skulle gå snabbt och smidigt. Men de grova strömmarna ville sig annorlunda...

Med sikte förbi Calais och Dover mot Boulogne gick det undan och allt såg ut att gå deras väg, fram till några sjömil innan. Med målet inom en mindre kanons räckhåll vände strömmarna.
Med både järngenua och vanliga segel färdades båten dryga 2 knop... bakåt. De tre hjältarna fick xenical hgh phentermine quit smoking detox se sig slagna för stunden. De vände om och gled i 10,5 knop tillbaka mot Calais, första gången på länge de gick med vind i ryggen. Calais väntade med stora armar och blev en temporär hemmahamn i ett dygn.

Calais gav dem inte mer än att dem tog ett ordentligt krafttag och ordnade med båten. Mer småfix som senare skulle komma att hjälpa Sjöbusarna tre.

Dagen efter gled de, med vad dem trodde starka strömmar och god vind, mot Boulogne igen. En etapp de räknat på skulle endast ta 4 timmar. Efter att ha blivit fördröjda i hamn i en timma extra då hamnens noblare herrar missat att de ville ut genom bron, skulle det dessutom ta dem ytterligare en hel hög av kononkulor timmar extra att komma fram.

Nu ligger herrarna i sina britsar i Warskavi, väl i hamn i Boulogne och inväntar ytterligare tidvatten, strömmar och vindar. Något som de börjat bli mer och mer vana med. Berättelserna sins emellan går mycket om den stora chock dem alla fått över att Belgien fortfarande är nummer ett bland deras visiter än så länge. Bra plundringsmöjligheter i Brugge. Brugge som inte är Bryssel.

 

Tullen_2
Vi fick besök av tullen i Holland innan vi ens hann se land

Tullen_1
Alla blev vi en efter en korsförhörda om tidigare piratäventyr. Här - Tobbes tur!

Ludde_brer_macka
Eftersom vi lyckats skaka av oss tullen på bästa piratsätt kände vi att det var dags att fira med lyxmat. Hemmalagat bröd och mycket pålägg!

Macka_de_luxe
Vem har sagt att sjörövare inte kan äta gott? Dundermacka de luxe

Dagens_fngst
Ludde passade även på att dra upp lite fisk innan vi gick in i hamn. Makrill. Total fisketid: 25min.

Tobbe_med_kniven
Tobbe såg därför en otroligt fin chans att få gå loss med sin kniv. Fileérna var snart klara efter denna bild. Vass kniv.

Mat
Väl i Den Haag så hittade vi en all you can eat Sushi. Bra för oss. Trist för dem. Hungriga långseglare ser dem inte var dag. Mwuahahaha!

Flta
Det tog inte lång tid innan Ludde insåg att det var dags. På med "Jack Sparrow-Flätan"! Den första av många säger han!

Surfarfest
Hamnkaptenen tipsade om ett ställe vid stranden som var byggt av containrar och trailers. Ett Surfarställe med livemusik och mycket folk. Vart tror ni vi hamnade?

sjoekort
Våra otroligt trevliga båtgrannar visade upp ett helt nytt sjökort över Rotterdam. Den hade land på ställen inte våra kort hade. Vi tog noteringar. Tackade. Och klarade oss utan att gå på land. Tackar!

brugge
Sen var det ju den där historien om Bryssel kontra Brugge. Inte nog med att vi hamnade helt rätt. Vi hade ingen kamera. "Belgien skall ju inte vara något att se". Trist. Det fanns massor. Dagens säkraste tips om sevärdighet, Brugge!

Simon_stdar
I Dunderque fick vi en del äventyrat gjort men också Städat en massa. Simon röjjer i förpiken!

Tobbe_lagar_mat
Tobbe valde därför att när det var rent i båten att gå loss på det otroligt billiga köttet vi hittade, 5 EURO för 1,5kilo. Tackar vi för!

Simon_vilar
Vilket resulterade i en grym matkoma hos samtliga!

Tobbe_testar_hammock
... Som sagt. Dessutom testad nu att efter otaliga högljudda snarkningar att det fungerar prima med hängmatta på däck!

Ludde_Tobbe_Natt
Natten slutade i äventyr trots seg eftermiddag. Här med lite random folk vi försökte få med som besättning!

lagvatten
Sen var det ju det här med Calais. Där är det tydligen lågvatten ibland. Vi kom ingenstans!

Tobbe_syr_bralls
Det första vi började göra när vi väl vaknade här i Boulogne var att börja laga kläder. Vi kan bara tänka oss hur det kommer se ut om ett år...

Brallor
Tanken är att vi skall försöka laga dem med minnen / tygmärken / jadda jadda hela tiden. Får se hur det kommer gå. Här en bild på Luddes pants just nu. Vissa saker saknas för vi vet inte hur dem skall fästas än...

 

Som ni ser rör vi oss hela tiden frammåt. Även om det varken går snabbt eller är fullt med uppdateringar. Ludde tjatar mest om att fiska hela tiden, Simon om att surfa hela tiden och Tobbe tjatar om kvinnligt sällskap på båten! Internet är verkligen inget man kan ta för givet på samma sätt som vi har hemma. Fredag verkar det som om vi går vidare. Fram tills dess har vi säkert lite mer internet ombord för vi fuskat oss till massa inloggningar och gratistimmar. Tack för det. Undrar hur man gjorde förr...?

 

Tack och hej så länge! Tjoflöjt! //Crewn på Warskavi

Subcategories