EN ETAPP MINDRE

"A jouney is best measured in friends rahter than miles" - Tim Cahill

Vem skulle kunna ana att för ett par månader sedan satt vi i en kall båt, jobbiga vågor, sjösjuka och endast 100 distans från avfärden, att vi nu sitter i båten, 30 grader varmt under nätterna, vattnet ligger drygt runt 28grader och vi har seglat en 27 fots segelbåt över ett världshav. Det är en hissnande tanke som vi mer och mer börjar inse. Vad vi däremot är överraskade över är att det fortfarande var både svårare och mer utmanande att segla i kalmarsund än det var över atlanten. Det var längre nu bara. Mycket längre. Vindrodret lät oss mer eller mindre inte sitta vid rorkulten mer än några enstaka timmar. De var så få att man antagligen tillsammans inte hade blivit mer än man kan räkna på 10 fingrar. Vi gick ut en dag tidigare Från kap verde än vad Sassy lady gjorde så vi tänkte att vi skulle försöka hålla dem en dag efter oss. Det höll vi. I ungefär 6 dagar. Den 8e dagen var dem förbi. Dem klarade överfarten på 16 dagar. Vi på 20 dagar. Exakt så tog det oss 481h. Vilket vi tycker är otroligt bra för en sträcka på 2070 distans. Vi fortsätter att hålla våra 100 NM/dagen på längre distanser.

Vad gör man då på en båt som är mindre än många där hemmas kök? Vad har man för sig dagarna i ända? Hur klarar man att sitta i samma båt med 3 andra men ändå inte känna sig störd av det som sker runt omkring?

Mja, det märkte vi alla att det blir svårare och svårare ju längre tiden går. Det är alltid någon varje dag som drar sig lite undan. Kanske sätter sig med en bok uppe på fören och blir sittandes där några timmar. Likaså som det också alltid är någon som tar lite initiativ med att hålla seglena trimmade och att vi går relativt på rätt kurs. Gör man bara några 10-tal grader fel gör vi inte mycket åt det. I slutändan är det mer jobb än vad vi kommer fel! Det rättar vi till sista dagarna sedan. Vindarna kommer och går lite så det får bli lite slalom för att ha det så lugnt och skönt som möjligt. Men sista dagarna över Atlanten kände vi nog alla att orden kom ur munnen på oss alla lite galet, och man blir mycket lätt irreterad för ingenting. Det är svårt att hålla humöret uppe för länge när det är i stort sett ingenting som sker eller händer på 20 dagar och man bor tätt inpå...

Vi valde att sätta oss på 2,5h skift och med start klockan 19:00 lokal tid. Detta ställde vi genom att kolla på när solen gick ned, så vi har antagligen legat flera timmar galet. Vad gör väl det? Oftast under dagarna är det fint väder och således alltid någon som kikar över relingen efter båtar. Det fungerade klockrent för oss med undantag för de dagarna när det kalasregnade och vi fortsatte på skiften hela dagen igenom. Men fortfarande. Utan problem. Varför just 2,5h? Enkelt. 3,5h timmar är det vi haft från sverige på 3 personer. Men sista timman tar lika lång tid som de första 2,5h. Det tar evigheter. Så därför valde vi att ha kvar samma sovtid mellan passen (7,5h nu snarare än 7h som vi haft innan) men dragit ner på tiden man tvingas spana mot en horisont där inte en båt eller något ändå tycks hända! Sen ja, den första som tar passen mellan 19-21:30 och 21:30-24 får också ett extra morgonpass. Passen slutar klockan 10:00ish. Alltid någon som kommer upp och är vaken då som kan ta över om sista man vill sova ett slag.

Så vad sysselsätter man sig med? Det har varierat något. Men det har blivit en del dataspelande för vissa. En del film. Böcker har det lästs så det räcker och blir över för resten av året. Många gånger finner man sig själv sittandes, funderandes över vad man ska laga för mat nästa gång. Suckar över att det är ens tur att ta hand om disken. Fiskar (fiskar och fiskar.. slänger ut ett drag och hoppas på det bästa inom de närmsta timmarna). Kollar kursen och försöker komma på en bättre kombination av storsegel, fock, genua och spinnaker för att vindrodret skall prestera som bäst med så bra hastighet mot mål som möjligt. Låter kanske väldigt lite och att man borde ha oändligt med tid till övers.... det är det också.

20 dagar 480 timmar. sammanlat nattvaktar vi 14h per dygn. det är sammanlagt 280 timmar. 280 timmar delat på 4 är 70 timmar. 480 minus 70 är 410 timmar. Vi lagar mat och diskar 2 gånger per dag (frukosten är valfri och där hjälper man sig själv) räknar på att mat tar 1h och diska 30min. totalt 30timmar. 30 delat på 4 är 7,5h. 410 minus 7,5 är 402,5. Sova gör även superhjältar som vi. Vi säger 8h. 8 gånger 20 är 160. 410 minus 160 är alltså 250h. 250h på 20 dagar är i stort sätt 12,5h om dagen vi får göra vad vi vill. 12,5h om dagen är sjukt mycket ledig till att kolla vågor, läsa, se film och så. Med andra ord. Det har inte gått någon nöd på oss.

Hoppas det inte vart för rörigt, men ovan ser ni hur otroligt mycket vi har haft att göra på båten vissa dagar!

Utöver det kommer här nu en liten resumé om dagarna på Warskavi över atlanten.

DAG 1 Avfrärden från Kap verde satte vi till 16:00 lokal tid och höll det bra. natten till dag 2 blir tobbe påhoppad av en flygfisk.

DAG 2 Lekt och försökt tre gånger att välja mellan focken och genuan. Fick bli focken. Fick 3 mindre "dorados" (varför " ? Vi är inte helt säker på att det var Dorades. Såg nästan lika dana ut men inte som vi ville minnas att de såg ut. Smakade bra däremot). Josef blir påhoppad av flygfisk på sitt nattpass.

DAG 3 Fångade en till "Dorado" på morgonen. Det resulterade i att 4 skulle rensas!

DAG 4 Rensade fördäck från en mängd torkade och döda flygfisk. Fångar en riktig Dorado. überläcka i kölsvinet... igen. Batterierna under vatten.

DAG 5 Sora fixardagen. Lagade spinnakerbom, länspumpen, felsökte läckan och försökte laga med en massa vilktejp. Gick några timmar på motorn för att försöka rädda batteriet. Det fungerar och lever. Stänger av kylen för att spara på el. Simon leder i att hur många måltider man lagat.

DAG 6 Somliga rakade sig. Big happening. Regn kom och Simon passade på att duscha.

DAG 7 Fortsatt grymt mycket regn. Tobbe och Ludde uppfinner maträtten; CCCPCP (Chiliconcarnepastacarbonarapaella). Det är precis det som det låter. 3 måltider i samma bytta.

DAG 8 Fångade en skum fisk som såg ut som en kombination av abbore och tonfisk. Yellow jack fick vi reda på igår att den hette. Smakade bra i alla fall. Fångade en STOR Dorado också. Satte på kylen.

DAG 9-13 Inte något som helst att säga. Läste antagligen ut en del böcker...

DAG 14 Snudd på stiltje. Vi passar på att bada och skrapa båten från "behåring"

DAG 15 Ludde och Tobbe lär sig segla med spinnaker. Stiltje under natten resulterade i några timmar på motor.

DAG 16 Spinnaker hela dagen. Bra fart!

DAG 17 Ludde bakar Warskavibollar (Chokladbollar utan socker och kakao)

recept;

Ett halv paket brödsmör En kopp riktigt starkt kaffe Otroligt mycket oboypulver Riktigt mycket havregryn Ett par kläm på den flytande hunungsburken

Släng ihop allt i en skål. Rulla sedan i finhackade jordnötter. Voila!

DAG 18 Regnig morgon. Vi får för oss att köra slalom mellan regnmoln med spinnaker på halvvind. Ludde lägger båten på sidan när vinden ville det. Utöver Styrbords block till skotet för spinnakern gick inget annat sönder. Det blev blött bara.

DAG 19 Kommer ner på 2-siffrigt på distansen till mål. Underbart

DAG 20 Land i sikte 09:45. Lägger till i hamnen runt 17:00.

Nu är vi alltså på Barbados. Leker med andra seglare (Sassy lady , CU @ SEA och ett norskt par vars båt vi inte minns namnet på) och har ätit hummer, hittat inhemsk rom, supit in känslan att vara på andra sidan pölen.

Nej ni, nu tar vi oss mot stranden och bygger sandslott och myser vidare! Tjofräs!! //Warskavi

 
 
 
1
Vi fick lära oss gå på lina på Lanzarote.
 
2
vi tog upp den ädla konsten med sandslottsbygge på Lanzarote också!
 
3
En av våra kreationer!
 
4
Och ytterliggare en.
 
5
I Las Palmas fick vi tre kronor fastsydda på vindskyddet. Trevlarns. Ju mer svenskt desto bättre!
 
6
Det var en del fixande i Las Palmas innan vi begav oss!
7
Som sagt. Fixande och städandes och tvättandes...
 
8
Josef hjälpte att kolla över utombordaren. Kan ju inte bli sämre än det gott tidigare!
 
9
Ibland var vi lite väl många på båten kanske. Men vi fick många nya vänner i Las Palmas!
 
10
En del surfing hade vi tid med också på Kanarieholmarna. Inte bara jobba!
 
11
En Luddesyster dök upp en vecka också. Elvira gör Las Palmas osäker!
 
12
På stränderna var det hålligång med både livemusik, folk och liv.
 
14
Lite leverans av mat och vatten inför överfarten av atlanten. Ändå är det inte mer ostädat än det varit andra gånger!
 
16
Alla ytor utyttjades!
 
15
Med lite hjälp och glatt humör var allt snart i ordning och vi började känna oss klara för överfarten!
 
 18
Mycket arbeta kräver energi. Något vår skinka fått känna på. Den är mycket mindre än starten på den! Skummt..
 
17
Avskedfesten och några av deras anhängare!
 
19
Sen var det tack och adjö med denna vackra syn...
 
20
Och välkommen en annan vacker syn!
 
21
Utöver det så var allt som vanligt. Någon ville klippa sig...
 
23
Ibland spelades det lite instrument!
 
22
Som vanligt behövdes flaggan lagas!
 
 24
Mycket läsande blev det på väg mot Kap Verde!
 
26
Väl på Kap verde fanns det mängder med svenskar som tog emot oss.
 
27
två av tre av besättningen på Sassy Lady!
 
28
Avskedet var både vackert och med folk som vimlade för att se den tyngsta Vegan någonsin att korsa ett världshav ge sig av!
 
29
Simon drar upp lite kvällsmat!
 
30
Ludde Filear så att så lite som möjligt går till spillo!
 
31
Många fiskar små leder ofta till många burkar med riktigt fina fileer. Här snudd på 3 kilo, benfria fileer.
 
32
Tobbe tyckte det inte räckte med mat utan drog upp lite mer!
 
36
Nämnde vi att det regnade en del?
 
35
Ibland log fiskelyckan åt oss. Höll oss fyra mätta och belåtna i nästan 3 dagar. Rätt bra jobbat!
 
 
37
Inklarerade och klara. Barbados here we come!
 
38
Väl framme var alla vänner från Kap verde redan här. Vi möttes upp och tog oss ut på stan och åt en välbehövd middag!