STRESS, LYCKA,  RUSTNING OCH DJÄVULSFÄRG

Hej!

Ni vet den där killen som har fått för sig att segla hela varvet runt vår kära planet? Jo Simon står i och jobbar på, söker sponsorer och fixar.

Och visst går det bra också! för vet ni vad. just denna dag så ligger skönheten åter och guppar på det oändliga vattnet som kan föra än var helst man vill bara man orkar. Med andra ord, hon är sjösatt^^

Jag är väl medveten om att många utav er som kanske kollar in här lite då och då börjar bli en aning besvikna, eftersom ni inte ser någon ny fröjd för ögonen så ofta. Problemet är väl egentligen att jag inte riktigt haft tiden att skriva något vettigt. Och vissa saker vet jag ver

IMG_8245 IMG_8242

IMG_8253IMG_8241

 

IMG_8258
IMG_8256 IMG_8261
IMG_8262 IMG_8281
   

kligen inte hur jag ska lägga fram:P Men en hel del har hänt sen senast!

Bror min var över på båten och hjälpte mig med toasystemet, med ny septitank osv, ett jobb som vi trodde skulle gå smidigt,koppla lite rör och skruva fast en tank, Lätt! det visade sig dock att man alltid är för optimistisk och 2 dagars jobb blir alltid 4, en del fattas här en skruv borde vara där, och så får man såga och trixa dit de nya man har framställt. Men ack så härligt när det är färdigt.

Ny bränsletank har jag också monterat, vilket jag blev riktigt nöjd med, fint resultat! men det kommer alltid en detalj som är kul att höra för vissa:P och det är att det aldrig går smärtfritt och att det alltid dyker upp ett problem. I det här fallet så var det den gamla plasttanken, till att börja med varför gör man den i plast!? de gör det hela så himla komplicerat, och varför placerar man den där:P egentligen är tanken ganska god att ha den i kölsvinet eftersom vikten blir lågt placerad. Men saken var den, försök att såga i något som inte har några kanter och är omslutet av väggar, det är ganska svårt. Anledningen till att börja med, är att tanken inte bara gick att lyfta rakt upp ur hålet man såg den i, eftersom de som konstruerat båten troligtvis har monterat dit tanken innan de monterat durken, lätt för dem, jobbigt för mig. trotts vinkelslip, kniv, såg plus alla möjliga sorters demoleringsverktyg så va det enkla jobbet svårt. Efter många timmars sågande, tänkande och blodiga händer så fick jag tillslut ut den! vilken lycka, och ingen i närheten att fira med:P

Man kan ju tro att historien var slut här, men ack nej, fler problem, uppgifter och lyckorus har flugit förbi de senaste veckorna! så låt mig berätta om den coola sponsorn, den spännande sjösättningen och färgen som måste vara korsad med djävulen.....

För någon vecka sedan så fick jag besök av en sponsor, till att börja med så är han otroligt generös, och för att peka på det så ska jag gå igenom en liten del av vad vi gjorde under en lördag. Claes som han heter, ska huvudsakligen sponsra mig med ett otroligt smart rullsystem för vanliga försegel med pistolhakar. detta medför att man kan få tag i försegel mycket enklare och har fördelen att kunna rulla in dem. Dagen vacker som den var, började med att vi kollade lite på båten och han öste tips över mig. Tror aldrig jag lärt mig så mycket på en dag, allt från att laga vajrar till att täta läckor och förebygga skador. Utöver alla tips så var han även där för att mäta och diskutera hur han skulle konstruera en targabåge, en stor fin peke (för landstigning, delfinskådning och ett extra förstag) och ett antal maststeg. enligt mig är detta helt kopiöst stort, härligt att det finns sådana personer alltså! Man blir så mycket gladare och mer taggad! Om ni är intresserade av hans rullfocksanordning så finns det en länk till hans hemsida när den är klar på varje logga med smartroller eller här. dagen flöt på och när vi fått oss en uppfattning av båten så åkte vi och diskuterade över en fika. Åkte tillbaka till båten och mätte för allt som behövdes. Sedan innan han åkte hem så blev det en bit mat. och just det, med hem menas Helsingborg, det va alltså en bit han åkte, mellan lilla Gamleby och Helsingborg.

En vecka eller så mitt i mellan allt detta någonstanns, så vaxade jag båten och oljade alla luckor och grabbräcken, härligt tacksamt arbete eftersom det blir så otroligt mycket bättre!

Och så till sist så kommer vi till denna dag, eller egentligen gårdagen. Utan att måla upp det vackert och med en massa fina ord så sög den hårt! Till att börja med så hade jag problem med att få tag i rätt bottenfärg, för den var slut överallt. och när jag väl fick tag i den så visade det sig att den gamla (självpolerande lös färg, kan nästan liknas med hur en röd gammal ladugård färgar av sig) va tvungen att avlägsnas helt innan den nya skulle målas på. Detta innebar att det bara var att sätta igång att skrapa, slipa och färga kroppen blå som smurfar. men när solen väl började närma sig trädtopparna så va färgen på plats. Nu är jag så trött på blå färg att jag helst vill slippa se det på ett tag, och vad beträffar sjösättningen så gick allt smidigt och motorn den startade tillslut med ny tank och allt, Halleluja!

Nu ska jag iväg i en månad och tjäna pengar, sedan blir det en månads maraton med att montera utr, hoppas jag hinner, annars får vi väl segla lite senare. Inget fel med det.

Ha det gott! Nu ska jag sova, och i morgon ska jag städa båten!

 

//Kapten Uldén vid gåsfjädern.....