BÅTEN LÄCKER!

"Beware of little expenses - A small leak will sink a great ship" - Benjamin Franklin

Det tog inte allt för lång tid innan vi kände att vi kunde Cherbourg utan och innan och kände att nu var det dags att ta oss vidare. Nya upptäckter väntar i horisonten. Det är ju bara det där med att vi ska flänga upp lite segel. Sagt och gjort. Sakta med säkert gick vi mot Guernsey. Vi hade fått höra att där skulle allt vara billigt och bra. Dåligt med moms. Så fort vi blev välkomna av en yngre herre som ville ha betalt på direkten insåg vi att, det än så länge, är den dyraste hamnen vi legat i . De verkade dessutom ha björnkoll på båtarna i hamnarna så att vara pirater och försöka komma undan var bara att glömma.

Vi har lite av en rutin vi försöker tillämpa så fort vi anlöper till hamn;
1) vi lägger till och ser till att båten inte åker iväg utan oss.
2) vi tar och kollar hamnkontor/duschar/toaletter
3) snabb rundtur och kollar det närmaste.
4) köper lite gottigheter
5) LÅNGPROMENAD

Likaså denna gång. Vi hade lite vi skulle behövt fixat med båten, men eftersom att ALLT var otroligt mycket dyrare än någonstan innan så valde vi att inte köpa något speciellt alls. Lite mat och gott att dricka. Då vi hade en smärre halvhård överfart till Guernsey valde Kaptenen att stanna hemma och läsa och ta det lugnt inför morgondagen. Ludde och Tobbe bestämde sig för att försöka ta sig upp på en mur de spanat in tidigare under dagen. Perfekt utsikt och filosofera lite över några bira. Detta insåg de snart att det skulle bli svårare än de trodde när det var hundar på andra sidan muren som inte ville ha besök. Tack och hej sa dem och gick vidare. Det här med att vara pirater är inte alltid lätt, vad piratar man på en ö? Vi hittade ett majsfält. Tack för den. 10 majskolvar plundrade. Sen sprang de både kamraterna vidare. Hamnade i en annan "stad". Fairmaine, och ortens lokala taverna. Där fick de senare guide ner till stan igen då dem gått i 4h dit med tydligen skulle det bara ta 10min tillbaka. Tack för den! Där träffade vi massa folk som var på väg hem från krogar och annat som kom förbi dagen efter på lite besök. Det var kul att prata lite med några andra än bara mellan oss varandra. Inte för att det är något fel med det. Men nya historier är ju alltid nya historier. Marc, Jason och Paula. Kul som sagt!

Därefter sedan så började vi kolla sjökort och funderade på när vi skulle gå ut ur hamnen. Vi såg att det stod något med "Sill" på sjökortet. Ovetande om vad det betydde försökte vi ta oss ut ur hamnen! BAM! Så gick vi på grund. För tredje gången. de tidigare två var dock bara på sandbankar så de räknas knappt (Kaptenen alla tre gånger värt att tilläggas!). Sill betyder alltså kant kunde vi sedan konstatera. Hade vi dessutom kollat lite extra hade vi sett att vattennivån ner till "sillen" var 80cm. Kul när vi har en båt med djup på 120cm. Det var bara att åka tillbaka till bryggan och invänta bättre tider. Regnet kom och då kände vi att det var dags.

Ut åkte vi och satte fart mot Brest. Sista stoppet innan Biscaya. Här ligger vi nu efter en minsan hård seglats på 3dagar. Något vi hade räknat med bara skulle ta 1,5... Det där med att räkna på saker är tydligen inte vår starka sida. Det jobbar vi på och vi kommer ju fram alltid i alla fall. Vi insåg också att vi tar in vatten någonstans ifrån. Dels den gamla läckan i förpiken som alltid varit där, men nu vart det otroligt mycket vatten över hela golvet i båten. Det var bara bita ihop och komma fram så vi kunde börja kika på allt. Nu är vi i stort sett klara med allt som behövs för att vi skall känna oss redo för Biscaya. Tisdag förväntar vi oss att åka härifrån.

Det vi fått gjort är;
1) Halktejp på en del utsatta ytor runt om båten
2) satt knaper för skotet till bommen då råttorna på fiolblocken flygit bort i en hårt jipp - budgetstyle!
3) tätat som tokar allt vi kan tänka oss läcka runt om båten - Inte snyggt men torrt!
4) Sorterat allt bråte i båten - igen!
5) Tvättat  - Första gången sedan avfärd!
6) Fixat mastlanternan - igen
7) fixat nya skot till focken - Längre för att det skall sluta hamna i vatten jämt.
8) säkert mer...

Vi träffade även en norrmann vid namn Lars, eller om det var Leif, och hans båt på dryga 24m . Den var snudd på i vår storlek. Han bjöd in på grillat och Simon fick tillslut sin efterlängtade biff. Otroligt trevlig. Satt ett annat Svenskt par där när vi dök upp. Lotta och hennes karl med namn vi inte kommer ihåg. Trist. Han var trevlig och bjöd på tips om sevärda hamnar och ankringsplatser! Vi slutade att gå ut till den lokala marinkrogen och försökte träffa folk. Det gick jättebra. Men ingen kunde Engelska och vi har inte lärt oss franska. Efter teckenspråk och många tappra försök senare gick vi till vårt flytande hem och la oss. Idag har vi fixat och donat.

Imorrn blir det nog playan och tisdag verkar vara dagen B, Biscaya!

Det var en blöt överfart från Guernsey till Brest. Här torkas det och tätas för fullan muggar

Ludde försöker byta skoten. Pollygripen fick komma fram och det tog evigheter. Men det är bytt nu i alla fall!

Simon ville ha en ny profilbild till facebook så vi hissade upp han i masten. Väl där fixade han mastlanternan också.

Kvällen avslutades på Norska båten. Den lilla. Den vi berättade om. Vi är inte avundsjuka alls...

I Brest är det många som tycker om att segla. Vi misstänker att det kan ha varit någon slags tävling.

Båttenmålning på G. Mer och mer vanligt att vänta ut tidvattnet och ställe båten på detta vis. Smart.

Lite bättre bild på den lilla båten, Norge vet hur man ska göra om man ska göra det!

Det var nog allt för oss just nu. Nästa gång vi skriver är vi i Portugal. Nya äventyr väntar där. Vi förväntas köpa varsin begagnad surfbräda och bli piratande surfare. Den ni!