WARSKAVI MYTHBUSTERS

"Det var då ett jaekla skit! Vart läcker det ifrån? - Kapten Simon om sin koj i förpiken

Det var tidig morgon i den lilla hamnstaden Scheveningen när våra tre sjörövare sakta med säkert vaknade till ljudet av Kaptenens stilla larm på mobilen.
Scheveningen som också ligger "hand i hand" med staden Den Haag hade varit tillhåll ett par dagar för de tre sjöbusarna. Dem blev kvar en natt till, en natt längre
än väntat. Men det var värt att få ligga och bara trycka i hamn en dag till. Vila lite innan nästa färd. Dels för att ladda batterierna men också lite stilla förberedelser
med the yachtmans bible, 2008 års utgåva. En bibel som de fått i gåva från en svensktalande amerikansk pirat vid namn Steve. En bra man med många tips
och ideér och som gett dem mer än dem kanske först trott. De väntade ut regnet, fick strömmarna med sig och kastade loss. Glada med vetskapen om att ytterligare en hamn
missat att få in avgifter för dagar dem legat förtöjda utan att öppna penningpungarna för att bli av med mer guldmynt. Färden tog de tre vännerna och vapendragarna mer söderut mot Belgien. Ett land de flesta endast hört mindre bra saker om och som de aldra flesta, inte minst mest fruktade pirater, undviker. Inte avskräckte det besättningen på skönheten Warskavi. Att det inte finns något alls där att hämta, inga städer att plundra, inga tavernor att besöka och inga stora jaktmarker för att få tag i mer proviant skulle visa sig vara en myt. En myt våra sjörövare snart skulle motbevisa!

Det var här deras navigatör, kartläsare och vän, Tobias gjorde något utav de grövre misstagen i mannaminne. Något som förvisso slutade otroligt lyckligt och till att Belgien
numera ses som ett av de bättre resmålen än så länge på deras resa. Efter ha färdats på de lugnaste av vatten, förvisso mot vinden, hamnade galjonskeppet Warskavi i Zeebrugge.
En stad utanför Brugge. Tobias i form av kartläsare gjorde klart för resten av besättningen att Brugge var Belgiska för Bryssel tyckte att vi skulle ta oss dit. Det finns ju otroligt
mycket kul att se där. Säkert. Från Zeebrugge (hamnstaden till Bryssel) till Bryssel (Brugge) går det ett så kallat; tåg. Detta, så kallade tåg, skulle ta 1/3 timglas innan man kommer
fram och skulle inte kosta många guldmynt. De både andra sjöfararna Ludde och Simon lyssnade med stora öron på sin kamrat Tobias om vart dem var på väg. De följde honom tätt i spåren.
Det var inte långt där efter när de gått omkring dem insåg att Bryssel var en stad fast i det förflutna. De hade nästan kommit tillbaka till samma tid som de riktigt stora piraterna levde, Jack sparrow, Blackbeard och dem dära.. ehm.. andra. I alla fall till synen av det. Det var då dem alla tre började inse att det kanske inte alls är samma sak, Bryssel och Brugge. Det var när de såg en uppsatt skylt mot Bryssel med 89 efteråt, "Bryssel 89" dem insåg att Kartläsaren lett dem fel. Inte gjorde dem speciellt stora miner för det utan tackade Tobias för att i alla fall fört dem på en otroligt trevlig äventyrsfärd. Bra ställe och dem kan nog alla konstatera att Brugge är ett resmål värt att besöka i Belgien.

För att ta igen sitt misstag så tog Tobias upp allt vad som hade med båten att göra när de andra två insjuknade i sjösjuka mot nästa stad. Navigation, styra, laga mat och allt i anda av en
redig Sjökapten. I halvdan vind och tråkiga vågor tog dem sig till Dunkerque. En stad, mindre än man kan tro och med betydligt mindre saker att göra än i Belgien. Dem valde att göra staden osäker ändå. På med de finaste av smycken och på med sjalar. Här skulle Sjörövas! Efter två dagar med dålig vind på havet och två betydligt mycket trevligare kvällar i Dunkerque än på havet var det dags att ta sig vidare. En sträcka dem trodde skulle gå snabbt och smidigt. Men de grova strömmarna ville sig annorlunda...

Med sikte förbi Calais och Dover mot Boulogne gick det undan och allt såg ut att gå deras väg, fram till några sjömil innan. Med målet inom en mindre kanons räckhåll vände strömmarna.
Med både järngenua och vanliga segel färdades båten dryga 2 knop... bakåt. De tre hjältarna fick xenical hgh phentermine quit smoking detox se sig slagna för stunden. De vände om och gled i 10,5 knop tillbaka mot Calais, första gången på länge de gick med vind i ryggen. Calais väntade med stora armar och blev en temporär hemmahamn i ett dygn.

Calais gav dem inte mer än att dem tog ett ordentligt krafttag och ordnade med båten. Mer småfix som senare skulle komma att hjälpa Sjöbusarna tre.

Dagen efter gled de, med vad dem trodde starka strömmar och god vind, mot Boulogne igen. En etapp de räknat på skulle endast ta 4 timmar. Efter att ha blivit fördröjda i hamn i en timma extra då hamnens noblare herrar missat att de ville ut genom bron, skulle det dessutom ta dem ytterligare en hel hög av kononkulor timmar extra att komma fram.

Nu ligger herrarna i sina britsar i Warskavi, väl i hamn i Boulogne och inväntar ytterligare tidvatten, strömmar och vindar. Något som de börjat bli mer och mer vana med. Berättelserna sins emellan går mycket om den stora chock dem alla fått över att Belgien fortfarande är nummer ett bland deras visiter än så länge. Bra plundringsmöjligheter i Brugge. Brugge som inte är Bryssel.

Tullen_2
Vi fick besök av tullen i Holland innan vi ens hann se land

Tullen_1
Alla blev vi en efter en korsförhörda om tidigare piratäventyr. Här - Tobbes tur!

Ludde_brer_macka
Eftersom vi lyckats skaka av oss tullen på bästa piratsätt kände vi att det var dags att fira med lyxmat. Hemmalagat bröd och mycket pålägg!

Macka_de_luxe
Vem har sagt att sjörövare inte kan äta gott? Dundermacka de luxe

Dagens_fngst
Ludde passade även på att dra upp lite fisk innan vi gick in i hamn. Makrill. Total fisketid: 25min.

Tobbe_med_kniven
Tobbe såg därför en otroligt fin chans att få gå loss med sin kniv. Fileérna var snart klara efter denna bild. Vass kniv.

Mat
Väl i Den Haag så hittade vi en all you can eat Sushi. Bra för oss. Trist för dem. Hungriga långseglare ser dem inte var dag. Mwuahahaha!

Flta
Det tog inte lång tid innan Ludde insåg att det var dags. På med "Jack Sparrow-Flätan"! Den första av många säger han!

Surfarfest
Hamnkaptenen tipsade om ett ställe vid stranden som var byggt av containrar och trailers. Ett Surfarställe med livemusik och mycket folk. Vart tror ni vi hamnade?

sjoekort
Våra otroligt trevliga båtgrannar visade upp ett helt nytt sjökort över Rotterdam. Den hade land på ställen inte våra kort hade. Vi tog noteringar. Tackade. Och klarade oss utan att gå på land. Tackar!

brugge
Sen var det ju den där historien om Bryssel kontra Brugge. Inte nog med att vi hamnade helt rätt. Vi hade ingen kamera. "Belgien skall ju inte vara något att se". Trist. Det fanns massor. Dagens säkraste tips om sevärdighet, Brugge!

Simon_stdar
I Dunderque fick vi en del äventyrat gjort men också Städat en massa. Simon röjjer i förpiken!

Tobbe_lagar_mat
Tobbe valde därför att när det var rent i båten att gå loss på det otroligt billiga köttet vi hittade, 5 EURO för 1,5kilo. Tackar vi för!

Simon_vilar
Vilket resulterade i en grym matkoma hos samtliga!

Tobbe_testar_hammock
... Som sagt. Dessutom testad nu att efter otaliga högljudda snarkningar att det fungerar prima med hängmatta på däck!

Ludde_Tobbe_Natt
Natten slutade i äventyr trots seg eftermiddag. Här med lite random folk vi försökte få med som besättning!

lagvatten
Sen var det ju det här med Calais. Där är det tydligen lågvatten ibland. Vi kom ingenstans!

Tobbe_syr_bralls
Det första vi började göra när vi väl vaknade här i Boulogne var att börja laga kläder. Vi kan bara tänka oss hur det kommer se ut om ett år...

Brallor
Tanken är att vi skall försöka laga dem med minnen / tygmärken / jadda jadda hela tiden. Får se hur det kommer gå. Här en bild på Luddes pants just nu. Vissa saker saknas för vi vet inte hur dem skall fästas än...

Som ni ser rör vi oss hela tiden frammåt. Även om det varken går snabbt eller är fullt med uppdateringar. Ludde tjatar mest om att fiska hela tiden, Simon om att surfa hela tiden och Tobbe tjatar om kvinnligt sällskap på båten! Internet är verkligen inget man kan ta för givet på samma sätt som vi har hemma. Fredag verkar det som om vi går vidare. Fram tills dess har vi säkert lite mer internet ombord för vi fuskat oss till massa inloggningar och gratistimmar. Tack för det. Undrar hur man gjorde förr...?