WARSKAVI BORDAT!

"Istället för att vänta in rätt vindar och leva lyx hela vägen tycker jag vi lär oss segla på riktigt istället" - Crewn på Warskavi, allt för många gånger

Efter lång väntan och många timmar med att försöka hitta ett nätverk som fungerar har vi nu valt att lägga ner det och lägga upp något utan bilder.

Efter Cuxhaven missade vi allt vettigt så som att försöka fylla på med diesel, mat eller för den delen vatten. Orutinerat. Vi kastade loss och möttes således av våran första ordentliga stiltje.
Utan både diesel och vatten så visste vi inte riktigt vad vi skulle göra så vi lät strömmarna avgöra. Ludde fortsatte fiska. Annars vart det välidigt många timmar ljudbok och läsning för de flesta på båten. Strömmarna tog oss hela vägen till Helgoland. Ja, snudd på rakt in i hamnen där vi valde att lägga ankar för att inte behöva betala hamnavgift. Vi skulle ju ändå inte dit egentligen och vi hade inga större planer på att stanna. Dagen efter blev vi väckta av någon herre i snabb gummibåt som badd oss komma och betala. Javisst sa vi och såg klart en film på datorn och gled sedan ut ur hamnen och valde att försöka ta oss vidare.

Återigen tog det inte lång tid innan vindarna helt och hållet slutat gå som vi ville och vi kunde att konstatera att det inte var något annorlunda med det utan att det är lite så det fungerar om man seglar på Warskavi. Så vi lät seglena sitta kvar uppe och vi hoppades återigen på tidvatten och strömmar. I hela 1,5 knop, om ens det, tog vi oss närmare och närmare Borkum. Efter ett tag konstaterade vi att vinden nog faktiskt gått upp lite och vi kollade sjökorten. Bra! Nu har vi bara seglat i 20h, nu har vi nog bara lika lång tid kvar. En segling som annars säkerligen hade kunnat göras på 12h. Härligt. Man får ju inte ha bråttom!

Väl i hamn där kom vi in under den värsta tidpunkten. Lågvatten. Vi hade problem att hitta hamnplats utan att göra upp på stranden så vi tog oss lite sats och kom sedan in perfekt mot bryggan. Där blev vi liggandes i hopp om Wifi, mat och vatten. Men återigen. Seglar man med Warskavi så får man inte ha för stora förhoppningar. Bryggan satt knappt ihop med skruvar och vi kunde snabbt, återigen, konstatera att här kan vi nog inte förvänta oss de förnödenheter vi vill ha. Sagt och som på beställning fanns där ingenting som vi behövde. Vi tog oss därför dagen efter in till staden Borkum. En nätt 7km promenad. Vi behövde endå lite förnödenheter som toapapper och sånt mys. Helt okay stad och det fanns ändå lite folk ute. Hade säkert varit roligare om vi kommit dit en helg eller så. Vi valde att göra det kortvarigt och åkte sedan hem och drog på biostund i båten innan vi tänkt lämna Borkum, och för den delen Tyskland. Borkum verkade nämligen vara den absolut sista hamnen innan Holland. Vi kunde se rakt över vattnet till Holland så vi var ganska säkra på att det var sista stoppet i Tyskland.

Dagen efter började vi segla med halvhyffsad vind och vi var på väg igen. Denna gången mot Holland. Väl här tog det inte lång tid innan vi bara såg Holland och Tobbe och Ludde insåg att;
"Tycker du inte att den där gummijollen kommer otroligt snabbt rakt mot oss?"
"Japp, verkar inte stå något på den heller. Beväpnade med pistoler är dom också..."
"Antingen blir vi bordade av riktiga pirater nu, redan i Holland, eller så är det tullen"
Turliga var att det bara var tullen. Skumt att de tar oss innan vi varit i Holland. Men enligt tulltjänstemännen som var rätt trevliga berättade dem att de stoppar alla båtar nu mer eller mindre för det är så otroligt få båtar som seglar dessa dagar. Jahapps tänkte vi och kände oss inte alls lika piratiga och utvalda längre. De meddelade även att de tyckte det var skumt att vi varit i Helgoland utan att köpt någon sprit. Där är det tydligen ingen skatt på drickat. Tobbe och Ludde fällde några tårar.

Under tiden hade vinden vänt och vi hade återigen dåligt med vindar för att ta oss någonstans och vi hade snabbt krismöte för vilken hamn vi skulle ta. Det fick bli Den Haag. Sagt och gjort så ligger vi här nu. Vi har fixat lite på båten för det finns alltid något att pilla med. Under en Jipp på väg in i hamn slutade mastlanternan att fungera vilket inte var det bästa som kunde hända oss. Vi har även nu också fått ut alla dunkar ut runt relingen. Härligt med lite pats i förpiken så vi kan börja städa lite. Bara för vi vill vara sjörövare betyder det inte att vi inte vill ha det lite fint. 2år är lång tid om man ska leva i en röra.

Första måltiden vi försökte laga i Den Haag, eller i delen vi har hamnat i som kallas för Scheveningen så lyckades vi total haverera köket så vi fick ta till både brandfilt och brandsläckare. Mindre kul. Då fick det vara nog. Köket rykte och vi gick och köpte ett Spritkök. Fick prutat lite på priset och det lyckades hamna på hela 175 EURO. Helt ok tyckte vi. Sen gick vi och åt mat ute.

Kvällen bestod sedan av ett säkert tips från Harbour mastern att vi skulle besöka en liten conteinerstad i mitten av beachen där det är massa Surfare som lever och bor och driver en restaurang. Dit gick vi. Före allt startade till och med så det vart gratis inträde och träffade massa folk och berättade om vårt äventyr. Det fick oss mitt in bland de som driver stället och kvällen blev inte allt för dyr. Nämde vi att jaegermeister hade stop där med sin Europatour? Det hade dem!

Dagen efter kan man tro att det kanske skulle varit film och båthäng hela dagen. Men icke. En dag ute laddar på batterierna och våra tre hjältar, sjöfarare och gudagåvor fick det mesta gjort som de velat med båten. Kvar just nu i skrivandets stund har vi endast (när vi skriver endast, är det endast det vi tänkt göra här. Den kompletta listan är för lång för att ens visa folk) ;
- Fixa mastlanternan
- Sätta upp Sverigeflaggan
- Dra snöre för artighetsflagg + piratflagga
- Fått köpt en flaska med Rom för att ha något vettigare att bjuda på när vi får besök...

Då har vi ändå, dagen efter och allt, fått följande gjort;
- Limmat lister.
- Ny rorkults förlängare
- Fästen för dunkar
- Fäst fast alla dunkar
- Monterat nya köket
- Fått upp alla "Warskavi" dekaler
- Fixat sittbrunnsbordet så det går att stuva i taket
- Fixat fästen för åror till Dingen
- Fixat täckning av livflotte + Dinge
- Ludde har fått sin första "Jack Sparrow"-fläta i håret
- Duschat en massa
- Träffat folk
- Spenderat pengar.

Dagen efter det, eller igår rättare sagt, tog vi sovmorgon och sedan långpromenad till Den haag för att kolla läget. En promenad och tid spenderat i Den haag på nära 12h vilket fick oss utmattade och gick hem och käkade lite knäckebröd och såg på Lejonkungen med våra nya rosa hörlurar.

Idag kollade vi ut och insåg att det fetregnar och vi sitter nu och överväger när vi borde ge oss av. Vi har inte betalat för senaste natten och vi tror inte att vi kommer kunna gå obemärkt ytterligare en natt. Men vem vet. Vi har hamnat på ganska bra fot med alla som jobbar här. Nu blir det en dusch och sedan städa och ha lite samtal om vad vi tror om dagen!